a végigjatszast a hc gamernek köszönhetjük.
A végigjátszás
Romansburg
Mikor a kezünkbe kapjuk az irányítást, menjünk a vagon hátuljába és beszéljünk Hansszal, aki Oscarhoz küld minket további instrukciókért az indulást illetően. Hagyjuk el a vagont. Kint Colonel Emiliov fogadtatásában részesülhetünk, ami után keressük meg Oscart és beszéljünk vele is. Miután megvolnánk, nézzük meg a mellette lévő széngépet. Húzzuk meg a két kart, majd beszéljünk újból Oscarral, így megtudjuk, hogy a hideg levegő miatt némi szénre lesz szükségünk. Úgy tűnik, hogy nem kell messzire menni ezért, hiszen visszafele menet egy szénadagolóba futhatunk, de mikor meghúzzuk a kart, szomorúan konstatálhatjuk, hogy a masinéria nem működik. Beszélgessünk el a lent álló lánnyal (Malka), majd menjünk be a volt katonának a boltjába. Miután kitárgyaltuk az összes lehetséges témát, vizsgáljuk meg közelebbről a szétszedett cukorkagépet. Vegyük fel a kulcsot, jegyezzük fel a telefonszámot (625-122), majd kifele menet nézzük meg a másik három cukorkagépet. A kulccsal nyissuk ki mindet, az utolsóból vegyük ki a pénzt, majd ezt felhasználva vegyünk cukrot az első két gépből (utána persze újból tegyük el a pénzt és a kulcsot is). Beszéljünk újból Malkával, hiszen már szerintem számotokra is egyértelmű, hogy le kell mennünk a városba. Dobjuk le neki a cukrot, mire ő egy lufin felküldi a kapu kulcsát.
Lent nézzük meg a szénadagolót, vegyük fel az üres kannát, majd beszélgessünk el megint a lánnyal, aki ad néhány lehetséges tippet a gép üzembe helyezését illetően. Ezután nézzünk be a helyi italozóba, beszéljünk Cirkosszal, nézzük meg a lovait, majd újra csevegjünk vele. Ideje ellátogatni a Bourgoff testvérekhez. Ahogy sejteni lehetett, szép szóval nem tudunk bejutni hozzájuk, így más módhoz kell folyamodnunk. Keressük meg azt a plakátot, mely mögött nincsen deszka, így ott be tudunk menni. Bent eresszük szabadon az állatot, majd cseréljük ki a két kannát, és ha kedvünk tartja próbáljunk meg a nagyobb testvérrel szóba elegyedni. Erre lehetőségünk nincs sok, mert Igor visszatérőben van, így inkább indítsuk be a széngépet, ami után készen állunk az indulásra, avagy mégsem, mert hát persze, hogy ilyenkor kell történnie valaminek, ami miatt kénytelenek vagyunk továbbra is a városban maradni. Hans fogta magát és eltűnt, adja tudtunkra Oscar. Emeliov nem tud semmit, így Malkával beszéljünk, aki elmondja, hogy gondviselőjénél van bent. Amint bemegyünk utána, egy mozi keretében rosszul lesz, így el van intézve, hogy még jóideig Romansburg levegőjét szívjuk.
Orvost kell keresnünk, méghozzá gyorsan. Beszéljünk Emeliovval, aki ugyan túl sokat nem tud segíteni, de elárulja, hogy a szerzeteseknél érdemes kutatni. Mivel túl hideg van ott, muszáj valami melegebb ruhát szereznünk. Szerencsére a volt katona segít, a padlásáról vegyük el a ruhát és a vonat mosdójában öltözzünk át. Beszéljünk Malkával. Utalást tesz a helyi imabanda szabályaira, de a teljes igazságot Cirkostól tudjuk meg. Ezután újra beszéljünk Malkával, kérjünk tőle egy érmét, majd a szerzetesekhez vezető hídnál vegyünk ki egy leplet. Ezt rakjuk Hans arcára, majd menjünk fel a kolostorhoz. Érthetetlen módon nem jutunk be, de a helyi tavacskánál éppen az egyik testvér mos, eledjünk szóba vele. Jó pár perc után kiderül, hogy női mivoltunkkal van a probléma, de megoldás van természetesen. Hallhatjuk párszor egy ritka madár csicsergését, melyre a testvér gyönyörködni kezd. Menjünk vissza Emeliovhoz és kérdezzük meg, hogy van-e valami madárhívó sípja, mire ő rögtön hármat ad. Ebből az ezüstöt adjuk oda a szerzetesnek, majd lopjuk el az egyik mosásra váró ruhát, húzzuk meg a kolostor csengőjét, minek eredményeképpen bejuthatunk a szent helyre.
A kolostor
Vegyük fel a baloldalt található gyertyaöntőnél a gyufásdobozt, majd menjünk ki a főtérre, s lépjünk be a könyvtárba. Gyakorlatilag semmit nem tudunk itt csinálni, mint ahogy a temetőben sem, de egy sírkövet és egy nyílást a falon észrevehetünk. Menjünk ezután be a templomba és beszéljünk a főszerzetessel, akit sikerül meggyőzni Hansot illetően és behozzák a kolostorba. Délután kapjuk meg újra az irányítást, beszéljünk az öreggel, aki arra kér, hogy egy Alexei nevű ismerősét találjuk meg, mert ő meg tudja gyógyítani. Közben egy szerzetes kihallgatja a beszédünket, én hagytam, hogy tegye. Beszéljünk ezután vele is, és egy írást kapunk erről a sámánról. Kifelé menet vegyük fel a kefét, majd menjünk egészen vissza addig, míg egy talicskát nem találunk és a metszőollót is tegyük el. Ezután beszéljünk újból a főszerzetessel, majd visszafele nézzük meg a baloldali ábrát. A kefével tisztítsuk meg és jól jegyezzük fel! Menjünk újból a könyvtárba, rögtön a legalsó szintjére és oldjuk meg az első komoly rejtvényünket. Gyújtsuk meg a megfelelő gyertyákat (az ábrán fehér pöttyel voltak jelölve), majd menjünk fel, nyissuk ki az ablakot és helyezzük bele a mammutos követ. A helyes kombinációja az égtájaknak: nyugat-észak-kelet-dél. Nyissuk ki az így talált titkosajtót, olvassuk el Alexei testvér feljegyzéseit és vegyük fel a gyertyatartót. A temetőben vágjuk le a gyógynövényt a sírjáról, majd a gyertyaöntőben helyezzük bele a vödörbe, nyissuk ki alul a kapocsot, húzzuk meg a baloldali kart, csukjuk be a kapocsot és készítsük el a gyertyát. Hans szobájában tegyük le az asztalra a gyertyatartót, bele a gyertyát és gyújtsuk meg, mire Hans felébred. Mivel viszont a szerzetesek nem hagyják elmenni, újból nehézségekkel találjuk szemben magunkat.
Kiút persze most is van. Emlékeztek arra a nyílásra a temetőben? Hát persze, hogy ott kell lelépnünk, méghozzá gyorsan és szerencsére ezúttal könnyedén. Menjünk be a kápolnába, egyenesen a főszerzetes szobájába és vegyük el azt a kulcsot, ami a bejárattól balra lévő cellát nyitja. Bent kongassuk meg a harangot, mire mindenki elvonul imádkozni egyet. A temetőben a koporsót állítsuk be, majd szóljunk Hansnak, ami után egy hosszú animáció keretében végre elhagyjuk ezt a maradi helyet.
Romansburg
A vonatban vagyunk ezután, minden témát merítsünk ki, majd menjünk be a fogadóba és helyezzük üzembe a paripákat! Tegyük be a kereket, állítsuk jobboldalra a mutatót (kattintsunk háromszor a kerékre, majd kalibráljuk be a lovakat). A jobb felsőnél és alsónál a legfelső lyukba tegyük a kart, a bal alsónál a középsőbe, míg a bal felsőnél ismét a felsőbe, majd indítsuk el. Egy újabb animáció keretében a lovak beindulnak, mint ahogy a vonatunk is.
Beszéljünk Emeliovval, aki megemlíti, hogy a lent található kis sínjavító kocsival talán utolérhetjük a szerelvényt, melyet Kate szerint elraboltak. Húzzuk meg a lépcsőnél található kart, majd üljünk bele, de sajnos nem jutunk vele messzire. Menjünk Cirkoshoz, majd Malkához, mire sikerül nagy nehezen kibogozni, hogy a Youki (az a kis cuki állatka) talán képes lenne hajtani a masinériát. Őt a Bourgoff testvérek lakhelyénél találhatjuk meg (közben Oscar hív és megerősíti sejtelmeinket). Olvassuk el az újságpapírt, majd adjuk oda a halas cukorkát az állatnak, mire az elkezd követni minket. Szálljunk be újfent a gépezetbe és vágjunk neki a vonat üldözésének! Sajnos ismét balszerencsénk van, ugyanis az egyik híd beszakad, így a vagon megközelítése sem lesz olyan könnyű, mint szeretnénk.
A vadonban
Induljunk el az egyetlen lehetséges irányba. A Bourgoff testvérek örülnek, hogy kiszúrhattak velünk, de ne csüggedjünk. Menjünk egészen addig, míg egy befagyasztott haltárolót nem találunk, így már legalább tudjuk, hogy mihez kell kezdenünk nemsokára. Hűségesen Youkinknak útközben érdeklődése középpontjába egy másik állat kerül, de mivel jó lenne, ha továbbra is követne, vissza kell szereznünk valahogy. Kicsit távolabb száraz fát találhatunk és egy házat vehetünk észre távolban. Az ágakat vigyük vissza a halhoz, tegyük le és gyújtsuk meg, majd adjuk oda az állatnak, mire kidönt egy fát, amin át tudunk kelni a folyón. Menjünk balra, így a házhoz érkezünk. Bent vegyük fel a matrojskát, a baltát és a halaskönyvet. Kimenni viszont nem fogunk tudni, mert egy medve ólálkodik a környéken. A könyv viszont segít, mert leírja, hogy melyik hal lesz jó táplálék neki. Menjünk ki a hátsó kijáraton és horgásszunk (előtte még a tűzhely mellől vegyük fel a halastatyót)! A jobb felső csalit akasszuk a horogra és dobjuk a vízbe (jobb oldal). Miután kifogtuk a halat, dobjuk ki az ablakon a medvének, ami után nyugodtan távozhatunk.
Menjünk oda a leszakadt hídhoz és a baltával vágjuk el a kötelet, majd dobjuk fel az ágra, így átjutunk a túloldalra. Youki koma elkezd üldözni egy madarat, mi meg majdnem a fogunkat hagyjuk ott, hála a gonosz testvéreknek. A baltát vágjuk a hegybe, majd másszunk fel (nem lehet gond, ha mégis: fel, fel jobbra fel fel balra balra balra balra fel jobbra jobbra fel f el jobbra jobbra és fel a tetejére![Mindík Kate-nek balra, ill. jobbra!]) Fent menjünk előre, így megtaláljuk a lezuhant gép roncsait, de a pilótát nem tudjuk felébreszteni. Menjünk vissza az elágazáshoz, majd balra, ahol egy rádiótoronyt találhatunk. Nincs mese, kontaktba kell lépni a pilótával. A gépnél kapcsoljunk be mindent (felső sorban a középső gomb kivételével). Ha ügyesek vagyunk, jobb oldalt elkezd világítani a rádiófrekvencia kijelző, az alul lévő három gombból a megfelelőt lőjük ki és jegyezzük fel a számot, majd fent kapcsoljuk be az eddig kikapcsolt állapotban lévő gombot és a jobb szélsőt lőjük ki, és alul is tegyük ezt, így megvan a frekvencia (0328). Másszunk fel a toronynál az antennához, a kart állítsuk északi irányba, lent a rádiót kapcsoljuk be és üssük be a számokat, mire Boris felébred. Beszéljünk vele, mire felvázol egy lehetséges megoldást, hogy hogyan is tudnánk megközelíteni a vonatot. A hátsó katapult ülést kéne jó direkcióba állítani a műszerfal bal oldali eszközeinek a segítségével, de nem tudjuk a koordinátákat. Menjünk újra a toronyba, az antennát állítsuk nyugati irányba és kapcsoljuk be lent a radart, mire egy pötty megjelenik 80/20 koordinátákkal. Ezt üssük be a gépen, minek köszönhetően a vonatnál találjuk magunkat és nagy örömünkre a Youkie is ott van.
Mikor a vonathoz lépünk, Emeliov hív minket és közli, hogy bajban vagyunk. Oscart húzzuk ki a hóból, majd Hans vagonjában vegyük fel a tervrajzokat és az olajos kannát, amit használjunk is a roboton. Egyetlen lehetséges megoldást lát az indulásunkat illetően, mégpedig, hogy le kell csatlakoztatni az utolsó kocsit. Elmondja, hogy van egy panel ott, és hívjuk fel, ha megtaláltuk. Tegyünk így (remélem mindenki megtalálta a panelt) és, klikkeljünk a legfelső, középső és legalsó kallanytúkra, minek eredményeképpen egy újabb nagy animáció jön.
Oscar után keressük meg Igort, aki rettentően fél a helyi szellemektől, de szerencsére mi könnyedén rájöhetünk, hogy a közelben lévő fabagoly adja ki ezeket a hangokat. Lessünk be a szán csomagtartójába és vegyük ki a pokrócot, majd tömjük be a tákolmány száját és beszéljünk újból Igorral, mire ő angolosan távozik. A szögescipőt vegyük fel és menjünk fel, ahol Ivan csapdába ejt minket. Hívjuk fel Oscart (ez elég lol), mire ő eltereli a törpe figyelmét. Ekkor a baloldali szánról emeljük el a kést és vágjuk el a kötelet, ami után egy újabb hosszú mozi következik és ismét idegen helyen találjuk magunkat.
Youkol falu
Mint kiderül, ez a Youkolok titkos faluja, legalábbis a vezetőjük ezt mondja. Járjuk be a helyszínt! Elég nagy, hosszú perceket vesz, igénybe, ezért nem mondom, hogy merre menjünk, de a következő dolgokat kell találnunk: vizesflaska (úgy tudjuk megtölteni, hogy ahol találtuk, ott felhelyezzük a merítőbe és meghúzzuk a kart), egy dugó (ugyanott), halcsontváz és egy csúzli. Megtudjuk, hogy Hans a dobok mögött van és a helyi sámán készíti fel a halálra. Ezt persze nem hagyhatjuk, ezért a doboknál a csúzlival lőjünk az egyik jégcsapra (baltájékon), ami után már bejuthatunk a házba. Beszéljünk az öreglánnyal, aki lehetőségként megemlíti, hogy a Lelkek-völgyében megtalálhatjuk Hansot, de nem biztos, hogy visszatérünk és tudtával már nem is létezik az ehhez szükséges bogyó. Vegyük fel jobb oldalt a maszkot, baloldalt a madárhívót, majd keressük meg Oscart.
Miután beszéltünk vele, menjünk a két őslakoshoz, akik készségesen rácsatolják a kampót a mozdonyra. Mi húzzuk meg jól, majd irány vissza a hídhoz és húzzuk meg a jobb kart, mire a vonat eléri a sínek tényleges végét. Ezután menjünk abba a barlanga, amit a vasútnál látni lehet a távolban és forduljunk balra. Vizsgáljuk meg a folyosó végén lévő dolgokat, dugaszoljuk el a jobb szélső lyukat. A madárhívót tegyük fel, és használjuk, majd menjünk vissza a jégtömbhöz, ahova a kis egér bemenekült. Tegyük a dugót elé, hogy át tudjon ugrani, majd dugaszoljuk el az útját és a vizet öntsük be a bal felső nyíláson. A halcsontvázat dobjuk be a középső lyukon, mire az egér három bogyót hoz ki nekünk. Vegyük fel, beszéljünk a főnökkel, majd adjuk oda a sámánnak ezeket, mire ő a Lelkek világába repít minket.
A Lelkek-völgye
Menjünk egyenesen addig, amíg tudunk és vegyük fel a mamut figurát, majd induljunk el visszafele. Az úton belefuthatunk Anna Voralbergbe, tőle tudjuk meg, hogy Hans gyerekkorában járunk és fény derül néhány dologra is. Keressük meg az apját a családi házban, aki Hansot büntetésből a padlásba zárta és ott is marad, míg vissza nem ér a munkából. Annával beszéljünk ismét, ő árulja el nekünk, hogy a családfő 7:15-kor indul. Menjünk vissza a házba és állítsuk be az órát. Nézzünk a mutatóra, 2:45-nél állt meg. Alul állítsuk be 2:45-re az időt, majd klikkeljünk a jobb és a bal oldali figurára, mire azok ütő pozícióba kerülnek. Klikkeljünk a tányérra, mire elindul az óra. Állítsuk be az időt 7:15-re, húzzuk meg a jobb oldali kart, majd a csengőt, mire a szerkezet elkezd jelezni Hans apjának, hogy ideje munkába indulni. Ő lerak valamit az asztalra, majd távozik. Mint kiderül, ez a padlás kulcsa, menjünk fel és a figurát adjuk oda Hansnak, majd a beszélgetés után klikkeljünk az asztalra.
Youkol falu
Felébredünk és látszólag nem történt semmi. Kifelé menet az álomcsapdát érintsük meg párszor, mire Hans szavai felelevenednek: "a kulcs Oscar szíve". Beszéljünk a robottal, majd jöjjünk ide vissza és klikkeljünk rá. Nyomjuk le a harmadik és a hetedik gombot, majd a harmadik, hatodik, kilencedik és tizenkettedik gombot. A kulcsot vegyük fel. Újabb animáció jön. Menjünk a mozdonyba és próbáljuk meg beindítani. A kulcsot illesszük be középtájékon, majd indítsuk be a dögöt (nem írom le, igazság szerint elég nehéz nem megoldani, ha már eddig eljutottál, általában mindig egy-két kart lehet csak meghúzni). Miután sikerült, menjünk és beszéljünk a kapitánnyal, aki a dokkban áll. Azt mondja vigyünk egy Youkit magunkkal, ezért menjünk vissza a ketrechez és szabadítsuk ki, majd szálljunk fel a hajóra.
Ismeretlen földön
Zátonyra futunk, de szerencsére semmi komolyabb veszély nincs, így már nem is kell mást tennünk, mint felhorgonyozni és tovább állni. Horgonyozzunk fel! Ez persze nehéz, de a közelben található agyarral könnyedén el tudjuk oldani a kötelet. Ekkor azonban Ivan lép a színre és elrabolja a hajót. Utána kéne eredni, de a pingvinek elállják az utat. A bal oldalt lévő tojások közé tegyük be a matrojskát, majd lépjünk a vékony jégre és az agyarral menjünk a hajóhoz. Bent a hordót igazítsuk a helyére, a falnál lévő képeket nagyon alaposan (!) vegyük szemügyre, majd menjünk át Hanshoz és beszéljünk vele, illetve Ivan rejtekébe is kukkantsunk be és a kampót tegyük el. Menjünk vissza a raktérbe, a kampót fent tegyük a helyére, akasszuk rá a kötelet, majd húzzuk meg a botot, mire Ivan a pingvinek martalékává válik, mi meg egy hosszú animáció után ismét szárazföldet érünk, méghozzá végre Syberia partjait.
Syberia
Hagyjuk el a hajót és menjünk jobbra, fel a létrán. Beszéljünk az emberrel, akiről kiderül, hogy már halott. Tegyük el a medált, majd menjünk balra, egészen addig, míg a hely szélére nem érünk. Vegyük fel a három követ. Visszafele a felfelé mutató nyílra klikkeljünk és a fűnél vegyük fel a negyedik követ és a virágot. Az út végén beszéljünk Hansszal, majd húzzuk meg a kart. Ismerős szerkezet? Hát persze! Ide is a Youki kell és a virággal fel is tudjuk ébreszteni őt. Mikor kinyílt a kapu, menjünk be, beszéljünk Hansszal újra, majd menjünk jobbra és nézzük meg a tákolmányt (és vegyük fel az ötödik követ). A medál segítségével tegyük a helyére a köveket, húzzuk meg a kart, így egy kulcsot kapunk, ami a híd bal oldalán lévő szerkezethez kell. Rakjuk ott be, majd szedjük ki és tegyük a tizenhetedik rublikába. Lépjünk a harsonák oldalába és állítsuk be a dugaszokat (felső sor: nyitott, félig nyitott, nyitott; alsó sor: félig nyitott, zárt, nyitott). Húzzuk meg a kulcs feletti kart, majd lépjünk vissza a dugaszokhoz és a pöcköt fordítsuk el. A befejezés igazán csodálatos.